-
Zajęcia integracji sensorycznej
-
Na terapię SI zapraszamy także dzieci nie uczęszczające do naszego Przedszkola i Żłobka. Do dyspozycji rodziców jest nasz własny parking usytuowany bezpośrednio przy wejściu do budynku Przedszkola i Żłobka.
Zajęcia integracji sensorycznej mają na celu poprawę funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór, rejestrowanie i przetwarzanie bodźców zmysłowych (sensorycznych).
Prowadzenie terapii poprzedzone jest szczegółową diagnozą, która decyduje o przebiegu zajęć i rodzajach ćwiczeń jakie dziecko powinno wykonywać.
-
Każdy z rodziców po przeprowadzeniu pełnej diagnozy SI dziecka otrzymuje ocenę rozwoju procesów integracji sensorycznej oraz kompletny zestaw ćwiczeń, które będzie mógł wykonywać z dzieckiem w domu (5-10 minut codziennie).
Zajęcia terapii SI trwają 50 minut + 10 minut na omówienie zajęć z rodzicami. Częstotliwość zajęć uzależniona jest od indywidualnych potrzeb oraz możliwości rodziców i waha się od jednego do trzech spotkań w tygodniu.
W naszym dobrze i nowocześnie wyposażonym gabinecie terapii SI znajdziecie Państwo wykwalifikowanych, certyfikowanych terapeutów, którzy na podstawie wywiadu, testów oraz obserwacji zachowań dziecka ułożą indywidualne plany terapii.
-
Kiedy warto zwrócić się o pomoc do terapeuty?
-
Jeśli dziecko:
- jest niezgrabne ruchowo, przewraca się, obija i potyka
- ma kłopoty z rzucaniem i łapaniem piłki
- nie potrafi przeskakiwać przez przeszkody
- nie lubi bawić się masami plastycznymi i wykazuje awersje na dotyk
- ma problemy z nauką jazdy na rowerze, hulajnodze
- jest w ciągłym ruchu lub unika ruchu
- nie zawsze rozumie polecenia do niego kierowane
- ma problem z zapamiętywaniem
- jest nadwrażliwe słuchowo lub nie słyszy dostatecznie pewnych dźwięków
-
- nie lubi wycinać, rysować, źle trzyma przybory pisarskie
- zbyt mocno ściska przedmioty, zbyt mocno przytula się
- jest niechętne do obcinania włosów i paznokci oraz innych zabiegów pielęgnacyjnych
- wykazuje opóźnienia w rozwoju mowy
- ma trudności z koncentracją
- często chodzi na palcach
- lubi przepychanie się lub ciągnięcie innych osób
- ma skłonność do przesadnych reakcji na otoczenie
- ma trudności z zasypianiem
-
Co to jest Integracja Sensoryczna?
-
Integracja sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły (wzrok, słuch, dotyk, węch, smak, układ przedsionkowy i proprioceptywny) z otoczenia do organizmu. Dzięki sprawnie działającemu układowi nerwowemu możemy segregować, porządkować i składać pojedyncze bodźce w kompletne reakcje mózgu. Prawidłowa organizacja wiadomości płynących z ciała i środowiska może być użyta do planowego ruchu, odpowiedniego napięcia mięśni, zachowania wyznaczonej pozycji ciała czy właściwego reagowania emocjonalnego na zaistniałą sytuację. Od przebiegu procesów dokonujących się w ośrodkowym układzie nerwowym zależą wysoce skomplikowane procesy takie jak mowa, czytanie, pisanie czy liczenie.
Terapeuta prowadzący zajęcia poprzez zabawę dostarcza odpowiednich bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Celowe, naprzemienne pobudzanie i wyciszanie układu nerwowego oraz poddawanie stymulacji na określone zmysły poprawia funkcjonowanie układu sensorycznego dziecka. Wiele ćwiczeń odbywa się na huśtawkach terapeutycznych, które dostarczają stymulacji w ruchu liniowym lub rotacyjnym oraz wymagają odpowiednich reakcji adaptacyjnych organizmu. Dziecko wykonując różne ćwiczenia doświadcza wszystkimi zmysłami (stymulacja słuchowa, węchowa, proprioceptywna) i uczy się prawidłowo organizować informacje płynące z otoczenia.
Integracja czynności zmysłowo – ruchowych rozpoczyna się już w życiu płodowym i jest najintensywniejsza przez pierwsze lata życia dziecka. Rozwój dziecka w tym czasie jest bardzo dynamiczny i niepokojące nas objawy w zachowaniu dziecka powinny być natychmiastowym sygnałem do konsultacji ze specjalistą. Możliwie wczesne rozpoznanie problemów dziecka jest ważnym elementem terapii i umożliwia w miarę efektywne działania zmierzające do poprawy funkcjonowania dziecka.
Twórcą teorii integracji sensorycznej oraz jej praktycznego zastosowania była dr A.Jean Ayres – psycholog i terapeutka zajęciowa. Prowadząc zajęcia zauważyła, że niektóre problemy dzieci nie dają się wyjaśnić za pomocą znanych wcześniej mechanizmów. Biorąc pod uwagę procesy neurologiczne i funkcjonowanie systemów sensorycznych dostrzegła i wyjaśniała dysfunkcje w zachowaniu dzieci. Jako jedna z pierwszych odkryła, że układ nerwowy niektórych dzieci jest mniej stabilny co powoduje ich większą kruchość emocjonalną. W oparciu o jej badania powstała metoda, mająca pomóc dzieciom w przystosowaniu się do środowiska oraz prawidłowym reagowaniu na napotykane bodźce sensoryczne.
-
Nasi terapeuci
-
-
Magdalena Hordejuk
terapeuta Integracji Sensorycznej, pedagog, terapeuta rękiJestem absolwentką Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Warszawie, którą ukończyłam z tytułem magistra o specjalizacji: doradztwo i terapia pedagogiczna. Posiadam Certyfikat Terapeuty Integracji Sensorycznej (I i II stopnia), uprawniający do diagnozowania, planowania i prowadzenia terapii SI. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej PSTIS. Ponadto, posiadam uprawnienia terapeuty ręki i zaburzeń motoryki małej u dzieci w wieku szkolnym.
Praca z dziećmi jest dla mnie nieustanną inspiracją i wyzwaniem do poszukiwania nowych rozwiązań terapeutycznych oraz własnego rozwoju zawodowego. Systematycznie biorę udział w warsztatach, kursach zawodowych i kwalifikacyjnych oraz corocznych Konferencjach naukowo-szkoleniowych PSTIS. Od wielu lat współpracuję z jedną z warszawskich niepublicznych poradni logopedyczno-pedagogicznych, w której zajmuję się diagnozą i terapią pedagogiczną u dzieci z trudnościami w uczeniu się w wieku wczesnoszkolnym.
Prywatnie jestem mamą dorosłej córki, studentki psychologii.
-