Terapia Integracji Sensorycznej

Na terapię SI zapraszamy także dzieci nie uczęszczające do naszego Przedszkola i Żłobka.
Do dyspozycji rodziców jest nasz własny parking usytuowany bezpośrednio przy wejściu do budynku Przedszkola i Żłobka.

 

Zajęcia integracji sensorycznej mają na celu poprawę funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór, rejestrowanie i przetwarzanie bodźców zmysłowych (sensorycznych).

Prowadzenie terapii poprzedzone jest szczegółową diagnozą, która decyduje o przebiegu zajęć i rodzajach ćwiczeń jakie dziecko powinno wykonywać.

Każdy z rodziców po przeprowadzeniu pełnej diagnozy SI dziecka otrzymuje ocenę rozwoju procesów integracji sensorycznej oraz kompletny zestaw ćwiczeń, które będzie mógł wykonywać z dzieckiem w domu (5-10 minut codziennie).

Zajęcia terapii SI trwają 50 minut + 10 minut na omówienie zajęć z rodzicami. Częstotliwość zajęć uzależniona jest od indywidualnych potrzeb oraz możliwości rodziców i waha się od jednego do trzech spotkań w tygodniu.

W naszym dobrze i nowocześnie wyposażonym gabinecie terapii SI znajdziecie Państwo wykwalifikowanych, certyfikowanych terapeutów, którzy na podstawie wywiadu, testów oraz obserwacji zachowań dziecka ułożą indywidualne plany terapii.


Cennik:

Diagnoza SI z pełnym opisem – 450 zł (3 spotkania po 150 zł)

Terapia SI – 130 zł (60 minut)

Diagnoza SI z pełnym opisem w języku angielskim – 450 zł (3 spotkania po 150 zł)

Terapia SI w języku angielskim – 130 zł (60 minut)


Kiedy warto zwrócić się o pomoc do terapeuty?


Jeśli dziecko:

  • jest niezgrabne ruchowo, przewraca się, obija i potyka
  • ma kłopoty z rzucaniem i łapaniem piłki
  • nie potrafi przeskakiwać przez przeszkody
  • nie lubi bawić się masami plastycznymi i wykazuje awersje na dotyk
  • ma problemy z nauką jazdy na rowerze, hulajnodze
  • jest w ciągłym ruchu lub unika ruchu
  • nie zawsze rozumie polecenia do niego kierowane
  • ma problem z zapamiętywaniem
  • jest nadwrażliwe słuchowo lub nie słyszy dostatecznie pewnych dźwięków
  • nie lubi wycinać, rysować, źle trzyma przybory pisarskie
  • zbyt mocno ściska przedmioty, zbyt mocno przytula się
  • jest niechętne do obcinania włosów i paznokci oraz innych zabiegów pielęgnacyjnych
  • wykazuje opóźnienia w rozwoju mowy
  • ma trudności z koncentracją
  • często chodzi na palcach
  • lubi przepychanie się lub ciągnięcie innych osób
  • ma skłonność do przesadnych reakcji na otoczenie
  • ma trudności z zasypianiem


Co to jest Integracja Sensoryczna?

Integracja sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły (wzrok, słuch, dotyk, węch, smak, układ przedsionkowy i proprioceptywny) z otoczenia do organizmu. Dzięki sprawnie działającemu układowi nerwowemu możemy segregować, porządkować i składać pojedyncze bodźce w kompletne reakcje mózgu. Prawidłowa organizacja wiadomości płynących z ciała i środowiska może być użyta do planowego ruchu, odpowiedniego napięcia mięśni, zachowania wyznaczonej pozycji ciała czy właściwego reagowania emocjonalnego na zaistniałą sytuację. Od przebiegu procesów dokonujących się w ośrodkowym układzie nerwowym zależą wysoce skomplikowane procesy takie jak mowa, czytanie, pisanie czy liczenie.

Terapeuta prowadzący zajęcia poprzez zabawę dostarcza odpowiednich bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Celowe, naprzemienne pobudzanie i wyciszanie układu nerwowego oraz poddawanie stymulacji na określone zmysły poprawia funkcjonowanie układu sensorycznego dziecka. Wiele ćwiczeń odbywa się na huśtawkach terapeutycznych, które dostarczają stymulacji w ruchu liniowym lub rotacyjnym oraz wymagają odpowiednich reakcji adaptacyjnych organizmu. Dziecko wykonując różne ćwiczenia doświadcza wszystkimi zmysłami (stymulacja słuchowa, węchowa, proprioceptywna) i uczy się prawidłowo organizować informacje płynące z otoczenia.

Integracja czynności zmysłowo – ruchowych rozpoczyna się już w życiu płodowym i jest najintensywniejsza przez pierwsze lata życia dziecka. Rozwój dziecka w tym czasie jest bardzo dynamiczny i niepokojące nas objawy w zachowaniu dziecka powinny być natychmiastowym sygnałem do konsultacji ze specjalistą. Możliwie wczesne rozpoznanie problemów dziecka jest ważnym elementem terapii i umożliwia w miarę efektywne działania zmierzające do poprawy funkcjonowania dziecka.

Twórcą teorii integracji sensorycznej oraz jej praktycznego zastosowania była dr A.Jean Ayres – psycholog i terapeutka zajęciowa. Prowadząc zajęcia zauważyła, że niektóre problemy dzieci nie dają się wyjaśnić za pomocą znanych wcześniej mechanizmów. Biorąc pod uwagę procesy neurologiczne i funkcjonowanie systemów sensorycznych dostrzegła i wyjaśniała dysfunkcje w zachowaniu dzieci. Jako jedna z pierwszych odkryła, że układ nerwowy niektórych dzieci jest mniej stabilny co powoduje ich większą kruchość emocjonalną. W oparciu o jej badania powstała metoda, mająca pomóc dzieciom w przystosowaniu się do środowiska oraz prawidłowym reagowaniu na napotykane bodźce sensoryczne.

 

Zobacz galerię zdjęć - sala terapi SI

 

NASI TERAPEUCI:

 

Barbara Gąsiorowska                                                                     

Pedagog, terapeuta integracji sensorycznej, hipoterapeuta

Ukończyłam studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Pedagogiki Ogólnej. Od ponad 15 lat jestem certyfikowanym terapeutą integracji sensorycznej I i II stopnia. Od 25 lat zajmuję się terapią dzieci z różnorodnymi problemami rozwojowymi w Fundacji Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym Hipoterapia. Zajęcia prowadzę kierując się, moim zdaniem, niezwykle aktualną w dzisiejszych czasach zasadą Jespera Juula „Daj dziecku nie to czego chce, ale to czego potrzebuje”.

Ze względu na specyfikę mojej pracy ukończyłam wiele dodatkowych kursów i szkoleń potrzebnych do prowadzenia tak interdyscyplinarnej metody jaką jest terapia integracji sensorycznej. Wśród nich należy wymienić: Terapia ręki I i II stopnia, Terapia pedagogiczna, Logopedia szkolna, Terapia autyzmu, Ontogeneza motoryczna dziecka w pierwszym roku życia, Rozpoznawanie wad postawy u dzieci w wieku przedszkolnym, Integracja odruchów posturalnych i dynamicznych, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa oraz wiele innych.

Od początku mojej zawodowej drogi jestem hipoterapeutą, członkiem Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, w którym prowadzę szkolenia i warsztaty. Ponadto, prowadziłam wiele szkoleń i wykładów z zakresu integracji sensorycznej i hipoterapii, prowadziłam ćwiczenia praktyczne dla studentów z zakresu rehabilitacji dzieci i niemowląt, brałam czynny udział w wielu konferencjach organizowanych przez Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne oraz Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej.

Prywatnie jestem mamą dwójki dorosłych dzieci. Razem z mężem jesteśmy miłośnikami żeglarstwa, narciarstwa i jeździectwa, które to dyscypliny uprawiamy rekreacyjnie w wolnym czasie.